Dato: 08-10-2009 Emne: Insekter

Nyplantede egetræer med barkbiller

Spørgsmål

Sidste efterår plantede vi nogle vintereg. De fleste af dem er i løbet af sensommeren visnet, og der er mange små huller i barken, og enkelte træer bløder voldsomt. Har I et bud på hvad det kan være ? Og vil I anbefale at plante eg igen ?

Gartneren har talt med planteskolen, og de har ikke haft problemer med de træer, der er på planteskolen.

Svar

Jeg har netop behandlet en anden henvendelse vedrørende angreb af egebarkbiller på nyplantede egetræer. Man skal have selve insektet eller gangsystemet under barken for at kunne afgøre arten. Der er dog ingen grund til at antage at skadevolderen i dette tilfælde ikke er samme som jeg tidligere har set: egebarkbillen, Scolytus intricatus.

Denne barkbille angriber kun svækkede træer. Måske har træerne fået for lidt vand efter udplantning - kan det passe ? Forsommeren 2009 var f.eks. ganske tør. Hvis træerne bliver svækket i forbindelse med flytning og plantning, har etableringsproblemer eller lider under vandmangel, kan de blive disponeret for barkbilleangreb.

Vær klar til at skifte træerne ud, hvis de ikke springer ud i 2010. Hvis de springer ud, så se blot tiden an, måske overlever de, hvis angrebet i barken ikke er for tæt. Hvis I fælder træerne, vil jeg gerne se på gangsystemerne under barken, så slå lige på tråden.

Der skulle ikke være problemer med at anvende eg igen, blot træerne får den nødvendige pleje og ikke rammes af f.eks. frostskader i barken eller svækkes på anden måde.