Haveturisme i Sverige og Europa
Movium har allerede to gange afholdt konferencer om emnet Haveturisme. Første gang var i foråret 2008 og anden gang i foråret 2009 i Malmø i samarbejde med Malmø og Helsingborg kommuner.
Nye rejsemål
Svenskerne spørger: Hvordan bliver man den drivkraft, som får hjulene til at snurre i ens region? Hvordan ser recepten ud? En trend siger at haveturismen er mere end en have. Mennesker søger nye rejsemål, hvor kundskaber og velbefindende kan være en del af oplevelsen. Haven er kernen, men fremgang i besøgstal bygger på, at man finder på nye muligheder, flere nye udtryk og allierer sig med andre erhverv og virksomheder, lytter til dem, der har prøvet sig frem, fundet deres egen vej og derved har opnået fremgang, og ved hvad de taler om.
Konferencen i Malmø havde tre hovedtemaer:
- Haven som drivkraft i en regional udvikling
- Hvordan organiserer man have-events
- Strategier for kundeloyalitet/genbesøg
Offensive svenske parker
Lars Hågbrandt fortalte om Linköpings Trädgårdsförenings park, som man i Linköping har udviklet og tilpasset til vor tid. Hvordan gør man det? Jo, ved at skabe nye attraktioner for eksempel med et smukt tropehus med spændende arkitektur, restaurant og café og anlæg med Ulf Nordfjells tydelige signatur. Desuden ved at lokke med interessante aktiviteter for foreninger og lignende.
Professor Eivor Bucht, SLU fastslog hvor vigtigt, det er at lytte til historiens vingesus. Kun ved at forstå historien kan man kreere fremtiden. Hvad er det som fortælles i det stille? Hvad har mennesker villet opnå en gang før i tiden? spurgte hun. Da Sverige urbaniseredes i 1800-tallet kom parkerne til. De var den tids statussymboler. I parken skulle man få inspiration til et sundt liv, og den skulle fremme både den moralske og fysiske sundhed.
Drivkraft i en regional udvikling
Haver som en drivkraft i regional udvikling blev belyst med indlæg fra Christian Grüssen fra European Garden Heritage Network – et EU-samarbejde grundlagt i 2003 med deltagerlandene Tyskland, England og Frankrig – og sidst Sverige.
Også Amelie Trolle fra Eden Project i England kom med sit bud på, hvordan man bliver drivkraften i en region. Eden Project er grundlagt i Cornwall County i et område, hvor man tidligere udvandt ler. Udvindingen af leret er ophørt og havde efterladt et landskab med åbne og golde kratere. Men hvor andre så et ødelagt landskab, så den engelske iværksætter Tim Smit muligheder.
Tim Smit fik indsamlet 133,6 millioner pund og omformede et af kraterne til en kæmpemæssig biodynamisk have, hvor man bl.a. kan besøge verdens største drivhuse – såkaldte biosfærer.
Eden Project åbnede i 2000/2001 og har siden huset så forskellige arrangementer som »Africa Calling« koncert og filmoptagelser til James Bond filmen Die Another Day med Pierce Brosnan. Også julemarked og verdens største pub Quiz, samt levering af planter til British Museums afrikanske have har Eden Project stået for.
Eden Project er blevet en overvældende succes med seks millioner besøgende på fire år og har givet en økonomisk vækst på næsten 1 milliard pund inden for turisme i regionen.
Det gode liv
Hundredetusinde af besøgende som værdsætter det gode liv har siden starten i 2003 fundet til Wij Trädgårdar, Ockelbo. De kommer år efter år. Det gør man jo gerne, når man har fundet sin rette plads – og en der også har fundet sin rette plads er Lars Krantz, havens grundlægger. På Wij Trädgårdar har han grundlagt en have, der er kendt langt uden for Sveriges grænser.
Hvis man bare forventer traditionelle rosenrabatter i lige rækker må man tænke om. I Wij Trädgårdar er det naturlige enkle og æstetiske i centrum. Det går igen både i haven og naturen, kunsten og håndværket, maden og i et rigt udbud af arrangementer. Også en gartneruddannelse har fået til huse her.
Vi i Danmark kunne få stor inspiration fra udlandets gode eksempler på haveturisme og måske endda holde en tilsvarende konference som Moviums i Danmark.
Organisering af events og kunsten at beholde sine gæster Strategier for kundeloyalitet og genbesøg tog Alan Roe have- og turistkonsulent, tidligere commercial director ved Royal Horticultural Society og Johanna Lindén fra Gunnebo Slott ved Gøteborg sig af. Gunnebo Slot og park er en af Sveriges smukkeste ejendomme fra 1700-tallet. Det ligger i et naturreservat og Mölndals turistkontor er endda placeret på Gunnebo Slott. Landskabsarkitekt Ulf Nordfjell, der i Danmark er mest kendt for sine prisvindende haver på Chelsea Flower Show, talte om Fremtidens trends. Ole Andersson, Helsingborg Stad, som så fornemt har sørget for at skabe en kæmpe attraktion ud af Sofieros park, sammenfattede konferencens indtryk. |
MOVIUM |
Videnblad nr.: 03.14-08
Forfatter: Bibi Lisbet Edinger Plum
Login
Videnblad 03.14-08
Hent videnbladet som pdf (330 KB)
Forfattere
Bibi Lisbet Edinger Plum