Dato: 01-10-2015 | Videnblad nr. 06.02-16 Emne: Diverse

Fremtidens campingplads er specialiseret

Turisterne bliver væk fra de danske campingpladser, som oplever dalende belægningsgrad og færre årlige overnatninger. De succesfulde campingpladser skiller sig ud fra mængden ved at tilbyde unikke produkter til en udvalgt målgruppe. Fremtiden for de danske campingpladser kan være specialisering.

For at tiltrække nye målgrupper må campingpladser satse på at specialisere sig og tilbyde noget unikt. Som dette eksempel på en by-inspireret campingplads med sport som tema.

For at tiltrække nye målgrupper må campingpladser satse på at specialisere sig og tilbyde noget unikt. Som dette eksempel på en by-inspireret campingplads med sport som tema.

Siden 1992 har antallet af overnatninger på de danske campingpladser generelt været på en nedadgående kurve. Særligt slemt har det været siden finanskrisen i 2008. Selvom campingpladserne har færre overnatninger, har de generelt fået længere åbningssæsoner og mange har udvidet pladserne. Dette har resulteret i et markant fald i den årlige belægningsprocent. Dette er nogle af hovedårsagerne til, at en stor del af campingpladserne har svært ved at skabe overskud.

Campister er børnefamilier og ældre

Langt størstedelen af campisterne på de danske campingpladser er i dag par over 50 år og børnefamilier bestående af par med 1-2 børn. Børnefamilierne er den målgruppe flest campingpladser forsøger at tiltrække. Dette understøttes af Campingrådets stjernesystem, der stiller krav til at campingpladserne skal have en legeplads for at opnå 2 stjerner. Kravet til legepladser stiger med antallet af stjerner.

Men der er en stor del af den danske befolkning som campingpladserne har svært ved at tiltrække. Få campister er singler, og en meget lille andel er par under 50 år uden børn. 

Fremtidens temaer

Campingpladserne kan tilbyde en række forskellige temaer for at tiltrække gæster. Men der er forskel på hvad campingpladserne tilbyder i dag og hvad campisterne rent faktisk vil have. For at sikre succes i fremtiden kan campingpladserne satse på nogle af de temaer, der er beskrevet på www.danskecampingpladser.dk. Valget af temaer afhænger af den målgruppe campingpladsen ønsker at tiltrække. 

Mens 22 % af campisterne ønsker rolige omgivelser, tilbydes dette af 13 % af campingpladserne. De rolige omgivelser er særligt efterspurgte af campister over 50 år. 

Temaet dyr på pladsen er tilgængeligt på 5 % af campingpladserne, mens dette tema er vigtigt for 19 % af campisterne. Et fokus på dyr vil hovedsageligt tiltrække familier med børn under 12 år. 

Kano og kajak sejlads tilbydes på 7 % af de danske campingpladser, mens temaet er vigtigt for næsten dobbelt så mange campister. Temaet er populært blandt singler og par  under 50 år uden børn og familier med børn i alderen 7-12. En campingplads med dette tema bør ligge naturskønt, da ønsket om natur som tema, går igen hos dem der efterspørger temaet kano og kajak.

Et tema hvor campingpladserne kan skille sig ud fra mængden er wellness. Mens 12 % af campisterne går efter dette tema, er wellness tilgængeligt på mindre end 1 % af de danske campingpladser. Temaet wellness er populært blandt singler og par under 50 uden børn og familier med børn i alderen 7-18.

Til sidst bør temaet sport nævnes. Selvom det ikke er et officielt campingpladstema ønsker 15 %, at campingpladserne har dette tema. Temaet sport er særligt populært blandt singler og par under 50 år uden børn. 

Den gennemsnitlige campingplads

De rette temaer er vigtige for at tiltrække gæster til campingpladsen. Alligevel tilbyder den gennemsnitlige campingplads ingen temaer. Den gennemsnitlige campingplads er beliggende tæt på en badestrand med mulighed for dagligvareindkøb på eller nær campingpladsen. Den har 3 stjerner, hvilket er tilfældet for 68 % af de danske campingpladser. Ofte har den swimmingpool, minigolf, en eller flere legepladser, en fodboldbane og en teltplads. På campingpladsen er der køkken-, bad-, og toiletfaciliteter samt familiebaderum.  Den har 12 campinghytter i en kombination af små basis-hytter og store luksus hytter. 

De succesfulde campingpladser

Der findes generelt tre typer af campingpladser. Den første er familiecampingpladsen som tilbyder mange aktiviteter for børn. Den anden er den bynære campingplads, hvis hovedattraktion er beliggenhed nær en populær turistby. Den tredje er naturcampingpladsen, hvor det er beliggenheden i skøn natur, der tiltrækker gæsterne. En campingplads kan også have en kombination af disse. 

De succesfulde campingpladser adskiller sig fra de andre ved at tilbyde en række temaer og et unikt produkt til en specifik målgruppe. Eksempelvis tilbyder familiecampingpladsen Hasmark Strand Camping wellness og et stort indendørs og udendørs vandland til børnefamilier. Den bynære campingplads Ribe Camping henvender sig til voksne uden børn og tilbyder luksusfaciliteter, hytter der ligner de gamle huse i Ribe by og faciliteter til større forsamlinger. Naturcampingpladsen Getnö Gård i Sverige tilbyder fiskeri, kanosejlads og konferencecenter i smuk natur, henvendt specielt til tyske turister. 

Dette photo-shop¹ede billede viser hvorledes Simon Tinghøj i sit speciale forestiller sig en campingplads med natur, fiskeri og kano/kajak som tema, kunne se ud.

Dette photo-shop¹ede billede viser hvorledes Simon Tinghøj i sit speciale forestiller sig en campingplads med natur, fiskeri og kano/kajak som tema, kunne se ud.

Fremtiden er specialiseret

De danske campingpladser tilbyder i dag et ensformigt produkt, der forsøger at være noget for alle. Den manglende specialisering og det store fokus på børnefamilier kan være medvirkende til, at campingpladserne har svært ved at tiltrække singler og par under 50 år, uden børn. En fremskrivning af danskernes familiestatus viser, at antallet af både singler og par uden børn vil stige i fremtiden. Men campingpladsernes manglende evne til at tiltrække disse målgrupper er ikke deres eneste problem. I fremtiden vil danskerne ikke længere tage på ferie for at slappe af. De vil tage på ferie for at få oplevelser, der opfylder deres individuelle behov og ønsker. Hvis de danske campingpladser ikke i højere grad specialiserer sig og tilbyder noget unikt, risikerer de, at fremtidige generationer fravælger camping som ferieform.

Kilde:
Jensen, Simon T. L.: Taming the Beast – a study on the successful future campsite in Denmark, August 2015, Landskabsarkitektur, Københavns Universitet.

En uddybende beskrivelse af de enkelte temaer på fremtidens campingpladser findes på www.danskecampingpladser.dk

Teksten er en opsummering af udvalgte konklusioner fra specialet ”Taming the Beast – a study on the successful future campsite in Denmark”. 

Specialet er komplimenterende til det 3 årige forsknings projekt Fremtidens Campingplads, under udarbejdelse af Aalborg Universitet for VisitDenmark, Center for Kystturisme og Campingrådet.


Videnblad nr.: 06.02-16
Forfatter: Simon Tinghøj Lomann Jensen

© Copyright. Eftertryk ikke tilladt