Dato: 15-04-2000 Emne: Personlige værnemidler

Normer og krav til sikkerhedsbukser

Spørgsmål

Findes der normer og krav til sikkerhedsbukser?

Vi står overfor at skulle købe et parti nye sikkerhedsbukser. Kan I hjælpe med at fortælle, hvilke krav vi skal stille?

Svar

Kravene fremgår af en europæisk norm EN 381: Beskyttelsesklæder for brugere af håndbårne kædesave.

Normen indeholder en række underpunkter, hvoraf de væsentligste er EN 381-2: ”Prøvningsmetoder for benbeskyttere” og EN 381-5: ”Krav til benbeskyttere”.

I henhold til EN 381-5 klassificeres bukserne i 3 klasser afhængig af hvilken kædehastighed det beskyttende materiale er i stand til at modstå uden gennemskæring. Anslagskraft, skærested og skærevinkel er defineret i EN 381-2.

Klasse 1 bukser modstår en kædehastighed på 20m/sek, klasse 2 bukser modstår en kædehastighed på 24m/sek og klasse 3 bukser modstår en kædehastighed på 28m/sek.

Det beskyttende materiale skal som minimum dække forsiden af benene fra 5 cm fra nederste buksekant og op til 20 cm over skridtet. Skærebeskyttelsen skal være 5 cm bredere end buksebenet for at reducere skader i forbindelse med at buksenet ”drejer”, når kæden får fat i buksematerialet. Denne beskyttelse benævnes design A. Såfremt beskyttelsen er udvidet med yderligere 5 cm på indersiden af venste ben, benævnes beskyttelsen design B. Når beskyttelsen dækker hele benets omkreds benævnes designet C.

CE mærkningen tager udgangspunkt i EN 381-5. Du vil altså kunne møde benævnelser som CE – EN 381-5, Design A/Class 1 i den ene ende af skalaen og CE- EN 381-5, Design C/Class 3 i den anden ende. Begge er CE mærket; men sikkerhedsniveauet er forskelligt.

Ved valg af sikkerhedsbukser skal du være opmærksom på, at jo mere sikkerhed desto tungere bliver bukserne typisk. Så af komfortmæssige hensyn vil jeg anbefale bukser af overall-typen, da vægten af det skærehæmmende materiale derved overføres til skuldrene, og der sikres fri luftbevægelse omkring lænden.

Frans Theilby