De fleste danske børn kommer meget udendørs
Første detaljerede undersøgelse
Både internationale og danske undersøgelser har de seneste 10-15 år peget på, at børns aktiviteter og ophold i naturen har været aftagende i forhold til tidligere generationer. De danske undersøgelser har imidlertid indtil videre være præget af fokus på udvalgte grupper af børn eller kun omfattet meget få og generelle indikatorer om børns brug af naturen. Center for Børn og Natur på IGN iværksatte derfor i 2018 en mere detaljeret undersøgelse af aktiviteter og ophold udendørs blandt børn i alderen 1-15 år. Vi præsenterer her eksempler på resultaterne og på, hvordan denne viden eventuelt kan inspirere til initiativer, hvis man ønsker at styrke børns aktiviteter og ophold i natur.
Svar om mere end 4.000 børn
En række spørgsmål i undersøgelsen drejer sig om, hvor længe børn opholder sig ude på forskellige typer af områder, og om det foregår i forbindelse med dagtilbud, skole, fritid, foreningsaktiviteter osv. Spørgsmålene er stillet specifikt om barnets tid udendørs den seneste hverdag eller seneste weekenddag. Det er gjort i forventning om, at forældrene nemmere kan huske eller finde ud af, hvad barnet lavede dagen før, end generalisere om, hvor mange timer barnet gennemsnitligt kommer ud dagligt, hvilke steder og i hvilken sammenhæng.
Svar om over 4.000 børn indgik i analysen, hvor den gennemsnitlige udendørstid og mediantiden blev beregnet. Mediantiden er den tid, som deler svargruppen i to lige store dele, der er henholdsvis kortere eller længere udendørs end mediantallet. I tabel 1 ses opgørelsen for den seneste hverdag.
Udendørsophold i minutter |
Antal |
Middel |
Median |
Interval |
Arena |
||||
Samlet tid udenfor i vuggestuen denne hverdag |
150 |
71 |
60 |
420 |
Samlet tid udenfor i dagplejen denne hverdag |
131 |
73 |
60 |
539 |
Samlet tid udenfor i børnehaven denne hverdag |
386 |
161 |
135 |
1260 |
Samlet tid udenfor i skoletiden denne hverdag |
1646 |
72 |
40 |
1290 |
Samlet tid udenfor i fritidshjem eller SFO denne hverdag |
601 |
64 |
30 |
1290 |
Samlet tid udenfor i forbindelse med forenings- eller fritidsaktiviteter denne hverdag |
1682 |
41 |
0 |
1380 |
Samlet tid udenfor i fritiden på egen hånd |
2196 |
14 |
0 |
1200 |
Samlet tid udenfor i fritiden sammen med familie |
2196 |
28 |
0 |
1200 |
Samlet tid udenfor i fritiden sammen med venner |
2196 |
21 |
0 |
1380 |
Områdetyper |
||||
Samlet tid ophold i institutionens eller skolens eget udeareal eller legeplads |
2196 |
67 |
45 |
1380 |
Samlet tid ophold i skov eller krat |
2196 |
40 |
10 |
1200 |
Samlet tid ophold på eng, hede eller mark |
2196 |
7 |
0 |
1200 |
Samlet tid ophold ved strand, sø eller å |
2196 |
7 |
0 |
1290 |
Samlet tid ophold i parker eller grønne områder i by |
2196 |
17 |
0 |
1260 |
Samlet tid ophold i en have |
2196 |
27 |
0 |
1200 |
Samlet tid ophold på et sports- eller idrætsanlæg |
2196 |
37 |
0 |
960 |
Samlet tid ophold andre steder |
2196 |
25 |
0 |
1420 |
Områdekategorier |
||||
Samlet tid ophold i institutions eller skolens eget udeareal |
2196 |
67 |
45 |
1380 |
Samlet tid ophold i offentlige naturområder |
2196 |
69 |
30 |
1380 |
Samlet tid ophold i private naturområder |
2196 |
27 |
0 |
1200 |
Samlet tid ophold i offentlige kulturområder |
2196 |
62 |
0 |
1320 |
Total tid udenfor |
2196 |
209 |
150 |
1440 |
---|
Er i gennemsnit udendørs 3,5 time
Tabellen viser, at danske børn gennemsnitligt kommer ud 209 minutter dagligt, og at medianen er 150 minutter. Den første del af tabellen viser, hvor meget børn i forskellig arenaer – dvs. dagtilbud, skole, fritid osv. – er ude. Her ses det, at de institutionsmæssige rammer har stor tidsmæssig betydning. F.eks. er børnehavebørn gennemsnitligt ude i 161 minutter i løbet af en hverdag i børnehaven.
Gennemsnitstallene er mindre for de forskellige arenaer i fritiden, og medianen er ”0” minutter for alle fire typer fritidsarenaer (de fire nederste arenaer). Medianen viser bl.a., at minimum halvdelen af børnene slet ikke er ude eksempelvis i foreningssammenhæng eller med familien på hverdage. Familien er til gengæld tidsmæssig den vigtigste arena i weekenden for et gennemsnitsbarn (fremgår ikke af denne tabel).
Halvdelen er under en halv time i natur
Tabellen viser desuden, hvilke områdetyper børnene bruger tid i, når de er udendørs. I den nederste del af tabellen er de otte områdetyper samlet i fire kategorier, hvor ”offentligt naturområde” består af typerne skov eller krat; eng, hede eller mark; strand, sø eller å; parker eller grønne områder i by. Med den definition opholder gennemsnitsbarnet sig ifølge undersøgelsen 69 minutter i offentlige naturområder på en hverdag. Medianen viser, at halvdelen af børnene opholder sig kortere end 30 minutter i offentlig naturområder i hverdagen.
Måske potentiale for mere naturkontakt
Resultaterne peger på, at børn i gennemsnit er udendørs i relativt lang tid i institutionsmæssige rammer i løbet af hverdagene. Hvis man ønsker at styrke børns kontakt med natur, tyder undersøgelsen således på, at det kunne være oplagt at fokusere på, hvor og hvordan udetiden bruges i dagtilbud, skole eller fritidshjem/SFO. Det kan ligeledes ske ved at sikre et højt naturindhold på institutionernes arealer og i nærmiljøet omkring dem.
Om undersøgelsen |
Undersøgelsen er udarbejdet af Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet og Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Dataindsamlingen er udført af Danmarks Statistik, der har sendt spørgeskemaer ud til 10.000 tilfældigt udvalgte børns forældre. Spørgeskemaet blev sendt ud over et helt år, sådan at årstidsvariationer udjævnes. Vi fik brugbare svar om ca. 4.300 børn (afhængigt af de konkrete spørgsmål). Svarene opbevares i Danmarks Statistiks Forskningsservice, der giver mulighed for at knytte baggrundsoplyser om f.eks. køn, alder og socioøkonomiske forhold til det enkle barn og dets familie. I vores analyser er der foretaget vægting i forhold til en række af disse baggrundsoplysninger for at gøre svarene så repræsentative som muligt. Se flere resultater i rapporten |
Kilde:
S. Præstholm, T. Schmidt, F.S. Jensen & j. Schipperijn (2020): Danske børns aktiviteter og ophold i naturen – Basisdata fra Center for Børn og Naturs baselineundersøgelse 2018/19. Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet
Videnblad nr.: 06.02-23
Forfattere: Søren Præstholm og Frank Søndergaard Jensen
© Copyright. Eftertryk ikke tilladt
Login
Forfattere
Udskriv Videnblad
Videnbladet kan printes med de almindelige udskriftfunktioner. Print til pdf giver det bedste resultat.