Overgangszonen – en pragmatisk designmetode for mere biodiversitet i byen
Etagebeplantning som habitat
Det er delvist muligt at genskabe visse tabte økosystemer i byen. Det drejer sig især om urteagtige plantesamfund som enge og overdrev, såkaldte blomsterenge, samt busk- og trædominerede samfund med etagebeplantning, der ligner naturskov og skovbryn, hvor biomassen er fordelt på flere lag. Forsøg hermed, især blomsterenge, er kendt i Danmark som ’Vild med vilje’, introduceret af firmaet Habitats, og ses også internationalt, f.eks. Edinburgh Living Landscapes. Trenden vidner om et nyt natursyn, hvor naturen har en egenværdi, der er værd at værne om, også i byen.
Et mellemrum i tid og sted
Overgangszonen er en designmetode til genskabelse af busk- og trædominerede habitater, som er mere komplekse end blomsterenge. Den kræver større faglig indsigt af landskabsarkitekten og stiller andre krav til ejeren af området, da habitattypen har behov for årtier i uforstyrrethed for at udvikle sig. Metoden inddeler arealet i naturzone, kulturzone og overgangszone, og består af tre trin, der danner grundlag for henholdsvis plantevalg, fysisk udformning af natur- og kulturzone samt udpegning af overgangszone.
Start med plantevalget
Plantevalget baseres på analyserne i Figur 1A og formidles via en beplantningsplan og en rydningsplan. I dette trin udpeges også letgenkendelige fuglearter og insekter knyttet til plantevalget (Figur 1B og 1C). Disse ”blikfangsarter” har til formål at knytte bånd til brugerne af kulturzonen og fastholde fokus på vigtigheden af naturzonen.

Kulturzone versus naturzone
Ved udformningen af arealet balanceres kulturzone og naturzone mod hinanden så et stort sammenhængende naturområde opnås og brugernes krav imødekommes. Naturzonen følger økologiske principper, herunder en lang kantzone (”krøllet kant”) og et ”gæsteprincip” for at minimere menneskelig forstyrrelse. Kulturzonen tilpasses primært efter brugernes ønsker, men med habitatmæssig sammenhæng med naturzonen. Overgangszonen udpeges som en buffer mellem natur- og kulturzone og skal på sigt blive en del af naturzonen – se Figur 2.
Overgangszonens karakteristika
Overgangszonen inkluderer indledningsvis nyplantede buske og træer og driftes på lige fod med kulturzonen. Med tiden reduceres driften, så overgangszonen gradvist bliver mere naturlig og integreret i naturzonen. Eksemplet i Figur 3, viser øverst opdeling af et område i natur-, kultur- og overgangszone, og nederst zonernes forventede udvikling i et 30-årigt perspektiv.


På vej mod et nyt natursyn
Overgangszonen bevidstgør landskabsarkitekten om tiltag og beplantningselementer til gavn for mennesket og biodiversiteten. Zonerne er opdelt med forskellige driftsanvisninger. I figur 4 eksemplificeres ekstremerne med kulturzonens velholdte terrasse versus naturzonen i det fjerneste område, som kun kan tilgås via bjælkesti.

Overgangszonen som et designværktøj er vurderet som relativt nemt at adoptere for praktiserende landskabsarkitekter. Det er en pragmatisk metode til at skabe den nødvendige plads, som skovlignende habitater kræver, både fysisk og mentalt for brugere og ejere af området. Ved at dele viden om hjemmehørende arter og ideer til etablering af etagebeplantninger med skovkarakter, der også ser godt ud, kan denne tilgang hurtigt spredes.
| Metoden er udviklet af studerende Katrine Kerrn-Jespersen og August Smedegaard Vangstrup i samarbejde med landskabsarkitekt Niels Lützen og under vejledning af Marina Bergen Jensen. |
Videnblad nr.: 04.00-17
Forfattere: Katrine Kerrn-Jespersen, August Smedegaard Vangstrup og Marina Bergen Jensen
Login
Forfattere
Udskriv Videnblad
Videnbladet kan printes med de almindelige udskriftfunktioner. Print til pdf giver det bedste resultat.
