Friluftsliv i landskabet 2008 (8). Transportafstand
I 2007-2008 gennemførte Skov & Landskab en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse med samme metodik som den tidligere nationale friluftsundersøgelse fra 1990’erne (se evt. Videnblad 6.1-83). I dette Videnblad præsenteres resultaterne af, hvor langt vi transporterer os for at komme ud til naturen/landskabet.
Transportafstand før og nu
Den gennemsnitlige transportafstand faldt fra 17,7 km i 1995 til 14,8 km i 2008 (en statistisk sikker forskel). Median-værdien, der siger noget om hvor langt, det er ”almindeligt” at transportere sig for at komme ud i naturen/landskabet er også faldet, fra 5 km i 1995 til 4 km i 2008 (tabel 1).
Tabel 1. Den gennemsnitlige og ”almindelige” (median) transporttid for besøg i landskabet i 1995 og 2008.
År | Gns. | Median |
1995 | 17,7 km | 5 km |
2008 | 14,8 km |
4 km |
Lidt mere end 7 ud af 10 af naturbesøgene fandt sted inden for en radius af ca. 10 km fra startstedet både i 1995 og i 2008. Derimod er der sket en forskydning i retning af flere besøg med helt korte transportafstande: 26% af besøgene i 1995 foregik i en radius af 2 km, mens det tilsvarende tal i 2008 var 39% (figur 1).
Udvalgte forskelle/sammenhænge
Men er der forskel på hvor langt man bevæger sig for at komme ud til landskabet, når vi deler befolkningen op i forskellige grupperinger efter f.eks. alder, uddannelse, indkomst osv.? Dette er undersøgt for mere end 20 forskellige kategorier (en oversigt kan ses i Videnblad 6.1-86), og følgende sikre forskelle kunne konstateres:
- Ældre (70+) har i gennemsnit en transportafstand, der er op til 11 km længere, end yngre aldersgrupper.
- I gennemsnit har personer, der besøger naturen om lørdagen, 7 km længere transportafstand end personer, der besøger landskabet i hverdagene og søn- og helligdage. I hverdagene er der flere, der bevæger sig mellem 0,5 og 1,5 km hjemmefra.
- Blandt lystfiskere er der en større andel, der bevæger flere sig mellem 10 og 50 km, og færre bevæger sig under 1½ km.
- Personer, der har ferie i forbindelse med naturbesøget har i gennemsnit 7 km længere transportafstand, end personer, der ikke har ferie.
- En større andel personer, der har overnattet uden for hjemmet i forbindelse med naturbesøget, har en transportafstand over 50 km, og samtidig har flere en afstand på mindre end ½ km. I gennemsnit har de en transportafstand, der er 13,7 km længere, end de, der ikke overnatter uden for hjemmet. Dette resultat kunne indikere, at svarpersonerne i varierende grad inddrager transporten til overnatningsstedet (i naturen) i deres besvarelse – f.eks. transportafstanden fra bopælen til sommerhuset i klitterne – eller alene angiver afstanden fra sommerhuset til stranden eller skoven (samme resultat ses for transporttiden, jf. Videnblad 6.1-89).
- Markant flere, der er kommet til fods ud i naturen, har bevæget sig kortere end2 km, og langt færre har bevæget sig mere end 5 km. I gennemsnit har de en transportafstand, der er 18 km kortere, end de, der ikke kommer ud i naturen til fods.
- Flere, der kommer på cykel ud i naturen bevæger sig mellem 2,1 og 9 km, mens færre har en transportafstand kortere end 1,5 km eller længere end 17 km.
- Flere, der kører i bil ud i landskabet har en transportafstand længere end 5 km, og færre har en afstand kortere end 2 km. I gennemsnit har bilister en transportafstand, der er 20 km længere, end de, der ikke kører i bil ud i naturen.
- Personer, hvis væsentligste mål er strand, hav og kyst har i gennemsnit en transportafstand, der er 16,8 km længere, end personer, hvis væsentligste mål er mark og eng.
- Blandt de, der foretager flere aktiviteter, er der flere, der har en længere transportafstand, og færre, der har en kortere. Eksempelvis har personer, der foretager 5 eller flere aktiviteter 9 km længere transportafstand, end personer, der foretager 2 aktiviteter.
Der kunne ikke konstateres forskelle/sammenhænge, der er 99% sikre, for de øvrige grupperinger af befolkningen. Der er dog en række forskelle/sammenhænge, der er statistisk sikre på 95%-niveau. Eksempelvis bevæger flere medlemmer af jagt- eller lystfiskerforeninger sig mellem 10 og 50 km, og personer bosiddende i Region Midtjylland har i gennemsnit 6,7 km længere transportafstand, end personer i Region Nordjylland.
Afsluttende bemærkninger
Som det er tilfældet for den tid, man anvender på at komme ud til sit besøgsmål i landskabet (se Videnblad 6.1-89), er der også ganske stor variation i hvor langt man transporterer sig for at komme ud til landskabet – fra få meter til mere end 50 km. At man i visse tilfælde ser transportafstande på over 100 km er naturligvis ikke et udtryk for at man ikke har noget natur inden for kortere rækkevidde – men mere at man ønsker at besøge et bestemt naturområde eller en bestemt naturtype, der måske bedre tilfredsstiller ens oplevelses- og aktivitetsønsker. Sådanne transportafstande er dog relativt sjældne – i forbindelse med mere end 90% af naturbesøgene bevæger man sig under 50 km, og for 80% af besøgene under 20 km for at komme til sit mål.
Tendensen viser en reduktion i transportafstand. Der er en helt naturlig sammenhæng mellem transportafstand og -tid, og ser man på udviklingen i den tid man bruger for at komme ud i landskabet, finder man samme tendens (se Videnblad 6.1-89). Også med hensyn til det transportmiddel, man anvender for at komme ud til besøgsmålet i naturen/landskabet, er der en naturlig sammenhæng med transportafstand og -tid, se Videnblad 6.1-91 for mere information herom.
Note:
Resultaterne for 2008 er baseret på 1217 svar indsamlet ved en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse over 12 måneder i 2007-2008. For flere detaljer om både 1995- og 2008-undersøgelserne (herunder metodespørgsmål mm.) henvises til Videnblad 6.1-83, samt nedenstående kilde.
Støttet med tilskud fra Tips- og Lottomidler til friluftslivet.
Kilder:
Jensen, F.S. (1998): Friluftsliv i det åbne land 1994/95. Forskningsserien nr. 25-1998, Forskningscentret for Skov & Landskab. 151 s.
Videnblad nr.: 06.01-90
Forfattere: Frank Søndergaard Jensen og Marie Fangel Cleemann
Login
Videnblad 06.01-90
Hent videnbladet som pdf (149 KB)
Forfattere
Marie Fangel Cleemann