Dato: 02-11-2021 | Videnblad nr. 03.03-94 Emne: Forvaltning og ressourcestyring

Med en fælles-skaber og ordentligt grej kan alt løses!

Siden kommunalreformen har Holbæk Kommune arbejdet med en særlig medarbejderfunktion kaldet ’fælles-skabere’. De har faglig forankring i en forvaltning og skal understøtte frivilligt engagement i et bestemt geografisk område. Det er med til at sikre både faglig og geografisk sammenhæng på tværs af kommunens mange borgerinitiativer og projekter.

Fælles-skaberfunktionen bygger bro

I projektet ”Frivillige viser vej” har vi undersøgt rammerne for involvering af frivillige i natur- og parkforvaltning i Danmark inkl. en række cases, bl.a. Holbæk Kommune. Her har man i en årrække haft medarbejdere med titlen ”fælles-skaber”. De bruger 10-50% af deres ansættelse på at understøtte frivillighed, samskabelse og lokaldemokrati på tværs af kommunen.

Fælles-skaberne er forankret i en forvaltning (Natur og Miljø, Kultur og Fritid, Sundhed og Ældre etc.) og varetager således et fagligt ansvar i den interne koordinering af projekter og initiativer. Samtidig er de ’fælles-skabere’ for et geografisk område, ofte sammenfaldende med de gamle kommunegrænser. Således har hver fælles-skaber både ansvar for den interne faglige koordinering af frivilligheds- og samskabelsesinitiativer i egen forvaltning og er fælles-skaber (kontaktperson) for et konkret område.

Grejtrailer stiller udstyr til rådighed

Én af de konkrete ting, der er kommet ud af kommunens arbejde med fælles-skabere, er grejtraileren. Grejtraileren (og den mindre minigrejtrailer) er udstyret med professionelt naturplejegrej. Efter at have været på kursus i funktion og sikkerhed kan frivillige frit booke traileren og bruge grejet til arbejdet med at varetage naturpleje, rydde stier og vedligeholde fx hegn de steder, hvor der afgræsses. Begge trailere indeholder ud over det professionelle naturplejegrej også værnemidler, høreværn, visir/skærm og sikkerhedsbriller, så arbejdet kan varetages forsvarligt. Derudover er der også benzin til maskinerne og en kost til rengøring, ligesom de indeholder sprit til aftørring af kontaktflader på maskiner og håndværktøj efter brug.

Mand kører en slagleklipper.
Holbæk Kommune stiller professionelt udstyr til rådighed for de frivillige og sørger for at uddanne dem i at bruge det. Her er en frivillig i gang med at lære at køre en slagleklipper. Foto: Sandra Gentin

Bruges til ”kan”-opgaver

Grejtraileren og minigrejtraileren kan bruges i alle områder. Eneste krav er, at der skal være offentlig adgang. Derudover har fælles-skaberen i hele forløbet med udviklingen af grejtraileren været i tæt dialog med tillidsrepræsentanten for Vej og Park fra 3F for at sikre, at der var enighed om, hvilke arealer/opgaver de frivillige fik mulighed for at arbejde med. Det er eksempelvis udelukkende kommunens ”kan”-opgaver og ikke ”skal”-opgaver, der er i spil for grønne frivillige og Grejtraileren. Begge trailere opbevares af kommunen et sted, som frivillige og borgere har adgang til. Kommunens medarbejdere er ansvarlige for vedligehold af maskinerne og påfyldning af brændstof o.l.

Alle parter inddraget

I andre kommuner er bekymringen, at hvis udstyr stilles til rådighed, kan det medføre problematisering af, at kommunen ikke selv varetager sine opgaver (og at der derfor eksempelvis vil kunne opstå konflikter mellem kommunen og fagforeningen), og at de grønne frivillige er ‘gratis arbejde’. I Holbæk har man med inddragelse og dialog med alle parter sørget for, at der ikke er grobund for en opfattelse af, at de frivillige tog nogens arbejde. På den baggrund er der hele vejen rundt, fra både frivillige og medarbejdere, tilfredshed med, at kommunen understøtter de grønne frivillige med professionelt udstyr og giver uddannelse i brugen af det.

Heltidsulykkesforsikring anbefales

En anden bekymring kan relatere sig til forsikringsspørgsmål, og hvorvidt de frivillige er forsikret, når de betjener professionelt naturplejeudstyr. Kommunen forklarer, at det til enhver tid vil være op til kommunens eget forsikringsselskab at vurdere, om selskabet skal dække. Der vil være forhold, der taler for: Det er kommunens maskiner, som kommunen har instrueret i brugen af osv. Men der er også forhold, der taler imod: ”Kommunen” er ikke selv til stede og ved måske ikke engang præcis, hvor de frivillige er, der arbejdes måske på privat ejendom mv. Derfor anbefales det deltagerne at tegne en heltidsulykkesforsikring.

Styrker handlekraften

I Holbæk Kommune er tilgangen til frivillige og virkelystne borgere, at det skal være muligt at komme i gang og selv iværksætte initiativer, fremfor at tingene skal komme ’fra kommunen’. Ved hjælp af både fælles-skaberne og grejtraileren er det muligt for planlæggere og forvaltere i stor grad at bringe de lokale kræfter i spil.

Fælles-skaberne understøtter mere handling og virkelyst, særligt i det opsøgende og proaktive arbejde, hvor de kan bidrage til, at mennesker og ideer finder hinanden. Samtidig udgør de en direkte adgang fra borgeren til kommunen. Det giver et godt udgangspunkt for både at skabe tillid og sikre en løbende forventningsafstemning ift., hvad kommunen skal og bør tage sig af og omvendt.

Mere direkte dialog

I mange kommuner kan de grønne frivillige og borgerne melde ind, hvis der er noget, som er gået i stykker eller på anden vis kræver kommunens opmærksomhed. I Holbæk Kommune ringer borgerne ofte ind til ’deres’ fælles-skaber og anmelder skaden. Det særlige er her, at det igennem fælles-skaberen hurtigt kan blive afklaret, om det er noget, kommunen kan og skal prioritere, eller om borgerne selv skal booke grejtraileren og tage fat, hvis de vil have det ’fikset’. De tydelige forventninger i forhold til, hvad der er kommunens opgave, og hvad der ikke er, styrker dermed også brugen og udbredelsen af grejtrailen.

Netop denne forventningsafstemning af, hvad kommunen kan/skal og ikke kan/skal tage sig af, er afgørende for, at de grønne frivillige og borgerne får en positiv oplevelse af det at melde ind. Det virker derfor bedre, end når den slags anmeldelser sker mere anonymt via en hjemmeside eller en app.

Nemmere at give anerkendelse

Tillidsrelationen gør det desuden nemmere at komme med en direkte anerkendelse af de frivilliges indsats – hvilket er noget andet, vi har set som betydningsfuldt. For denne ’tak’ giver kun mening for de frivillige, hvis den faktisk kommer fra nogen, som kvalificeret kan værdsætte deres indsats, hvilket fælles-skaberen kan. De grønne frivillige fremhæver desuden enstemmigt, at de føler sig anerkendt, når de får mulighed for at arbejde med ordentligt materiel, og de er både begejstrede og taknemmelige for de muligheder, Grejtraileren giver dem.

Hvordan kommer jeg i gang?

  1. Start med at afsøge, om der overhovedet er opbakning i din kommune til en model, hvor borgere og frivillige selv kan tage fat. Spørg både politikere, ledere, Vej og Park, kollegaer og borgere.
  2. Find ud af, om I vil have noget, der minder om ’fælles-skabere’, og etablér i så fald en udvikling af den form for stilling.
  3. Find ud af, om I vil etablere en Grejtrailer. Hvis ja, så tag igen Vej og Park med på råd og sørg for det praktiske med opbevaring, vedligeholdelse osv., inden I går i gang med financieringen.
  4. Skaf midler internt eller igennem ansøgninger til etablering af en Grejtrailer, og ring til Holbæk Kommune undervejs og få gode råd, inventarlister, kursusprogram og alt det andet.

Om projektet

Forskningsprojektet ”Frivillige viser vej” er gennemført af IGN i samarbejde med konsulentbureauet Ingerfair og finansieret af udlodningsmidler til friluftslivet via Friluftsrådet.

Læs mere:
Frivillige viser vej: Casestudie om frivillige i naturforvaltningen / S. Gentin, J.B. Hunt & L.B. Herslund / IGN Rapport, oktober 2020 / Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.

Frivillige viser vej – Resultater fra en national spørgeskemaundersøgelse om grønne frivillige i natur- og parkforvaltning / S. Gentin, J.B. Hunt & L.B. Herslund / IGN Rapport, oktober 2020 / Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.


Videnblad nr.: 03.03-94
Forfattere: Sandra Gentin, IGN og Julia B. Hunt, tidl. ansat hos Ingerfair

© Copyright. Eftertryk ikke tilladt